Prowadzenie księgowości

Każda firma, niezależnie czy jest to duża spółka giełdowa, lokalnie działający podmiot, czy jednoosobowa działalność gospodarcza jest zobowiązana przez przepisy prawne do prowadzenia księgowości. Oczywiście skala jest różna, ale od tego obowiązku nie da się uciec. W zależności od tego, jaka jest forma prowadzonej działalności oraz jakie dochody ona uzyskuje, fiskus nakłada na firmę obowiązek prowadzenia pełnej lub uproszczonej księgowości. Wiąże się z tym również fakt korzystania z usług księgowych świadczonych przez profesjonalne biura rachunkowe.

Pełna księgowość oznacza prowadzenie księgi rachunkowej i jest to rozbudowana forma prowadzenia księgowości przeznaczona dla wielu podmiotów. Jej cel to nie tylko ewidencjonowanie przychodów i kosztów (tak jak to jest w przypadku księgowości małej, zwanej również uproszczoną), ale dostarczenie kompleksowej wiedzy na temat kondycji finansowej firmy. Pełna księgowość to zaawansowane i skomplikowane rozwiązanie dla osób prawnych (np. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółek akcyjnych) oraz osób fizycznych po spełnieniu określonych warunków.

Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów natomiast to forma znacznie prostsza, z której korzystają osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Z uwagi na jej nieskomplikowany charakter, wielu przedsiębiorców nie zleca tych zadań biurom rachunkowym, robiąc to we własnym zakresie.

Usługi księgowe w Katowicach, Warszawie czy Krakowie nie różnią się znacząco od siebie. Konkurencja na rynku jest duża, w związku z czym biura rachunkowe muszą walczyć o klienta jakością i zakresem świadczonych przez siebie usług. Aby przyciągnąć dużego klienta nie wystarczy więc zaoferować standardowych usług księgowych i kadrowo-płacowych. Warto wzbić się ponad przeciętność, proponując na przykład specjalistyczne doradztwo podatkowe i finansowe, a także różnego rodzaju udogodnienia, takie jak np. odbieranie dokumentów od klienta, oddelegowanie pracownika do siedziby firmy, a nawet prowadzenie zdalnej księgowości z elektronicznym obiegiem dokumentów.