Zadania agencji reklamowej

ulotka reklamowaTrudno wyobrazić sobie funkcjonowanie jakiejkolwiek firmy bez odpowiedniego wsparcia reklamowego. Rynki są nasycone i reklama jest jedyną możliwością poinformowania potencjalnych klientów o nowej firmie, marce, produkcie czy usłudze. Budowaniem strategii kampanii reklamowej oraz tworzeniem i produkcją reklam zajmują się wyspecjalizowane agencje. Reklama jest dostępna poprzez media tradycyjne takie jak radio, telewizję i prasę lub Internet oraz nośniki reklamy zewnętrznej. Każda agencja reklamowa ma swoją specyfikę i zazwyczaj specjalizuje się w konkretnym rodzaju reklam.

Współczesna agencja reklamowa już nie zajmuje się zakupem czasu antenowego lub powierzchni w prasie lub na billboardach. Dynamiczne wzrosty na rynku reklamowym sprawiły, że z agencji wyodrębniły się domy mediowe, których zadaniem jest planowanie kampanii w ramach konkretnego medium i kupowanie czasu lub powierzchni w mediach. W praktyce agencje i domy są powiązane w różnych strukturach właścicielskich i tworzą silne ponadnarodowe grupy.

ATL i BTL

Reklama dzieli się dzisiaj na zespół działań marketingowych, prowadzonych poprzez media czyli strategię ATL oraz reklamę prowadzoną w sposób niekonwencjonalny czyli BTL. Agencja reklamowa BTL zajmuje się przygotowaniem folderów, ulotek, kalendarzy oraz innych gadżetów promocyjnych i reklamowych. Bardzo często organizuje rozmaite eventy i wspiera przedsiębiorców w czasie udziału w targach i wystawach. Do elementów działań BTL należy również dystrybucja próbek, sampling i lokalna dystrybucja ulotek w różnych punktach miast.