Budowa maszyn opiera się o przekładnie zębate. Łatwość wykonania, małe gabaryty, cicha praca z zachowaniem dużej równomierności oraz wysoka sprawność połączona z możliwością sporych mocy to ich największe atuty.
Za wady uznaje się niskie przełożenie, sztywną geometrię oraz konieczność częstego i obfitego smarowania. W przekładniach zębatych nie ma również żadnego naturalnego zabezpieczenia przed przeciążeniem.
Niektóre maszyny i urządzenia mechaniczne wymagają zastosowania przekładni kątowych. Stosuje się je bardzo często w pojazdach mechanicznych i maszynach rolniczych: rozrzutnikach, prasach zwijających, kosiarkach rotacyjnych, rozdrabniaczach i wielu innych. Przekładnie kątowe umożliwiają zmianę kierunku przenoszenia napędu. W niektórych rozwiązaniach technicznych możliwa jest zmiana kierunku obrotów. Połączenie różnych wałków napędowych na wyjściach oraz zmiany kierunku obrotów przekładają się na możliwość osiągania w przekładni dużej liczby przeniesień.
Bardzo często w rozmaitych zastosowaniach mechanicznych występuje konieczność redukcji obrotów. Przekładnie kątowe są również reduktorami. W tym celu stosuje się różne średnice członów przekładni. Im większy jest człon napędzany w stosunku do koła napędzającego, tym mniejszą osiąga prędkość obrotu. Przełożenie reduktora określa się jako stosunek prędkości kątowej napędu do prędkości kątowej wałka napędzanego. Poszczególne przekładnie kątowe różnią się wielkościami mechanicznymi, dostępnymi przełożeniami oraz zakresem przenoszonych mocy i zakresem przenoszonych momentów obrotowych.
Maszyny budowane są najczęściej na indywidualne zamówienie odbiorcy, w zależności od jego potrzeb i ich zastosowania. Bez maszyn i urządzeń nie wyobrażamy sobie już normalnej egzystencji.